Szukaj

Ce-dynia na okrągło to zwrócenie uwagi mieszkańców na potencjał jakim dysponują: walory krajobrazowe i historyczne, położenie nad rzeką Odrą i bliska odległość do stolicy Niemiec – Berlina, jak i do stolicy Województwa - Szczecina. To również wykreowanie miejsca spotkań Berlińczyków i Szczecinian w oparciu o unikatowe dla tego regionu produkty lokalne, wydarzenia, atrakcje turystyki aktywnej i kulturowej.

Logo Cedynia na okrągło

Budowanie marki Gminy Cedynia to budowanie tożsamości miejsca. Wspólne działania na rzecz wyznaczenia tej własnej i unikalnej tożsamości rozpoczęliśmy od spotkań i dyskusji, by przejść do długotrwałych programów i konkretnych realizacji.
Chcemy zainspirować samorząd, jak i lokalną społeczność, do realizacji większego projektu, jakim jest tworzenie marki własnego  regionu.

Berlin bei Cedynia

Cedynia leży w równej odległości od centrów największych w tym regionie aglomeracji: Berlina i Szczecina. 70 km to odległość sprawiająca, iż to właśnie Cedynia może stać się platformą dla spotkań berlińczyków i szczecinian. Mamy zatem konkretną grupę docelową: turyści z dwóch dużych miast. Dla turystyki skierowanej do tych grup niezbędna jest oczywiście odpowiednia infrastruktura. Jednak to, czego poszukują nasi goście w tych okolicach – to strefa relaksu, bliskość przyrody, możliwość wyciszenia. Planowane przez Gminę inwestycje związane z budowa ścieżek rowerowych oraz oznakowanie turystyczne, pobudzi także samych mieszkańców do przedsiębiorczości w tym zakresie: agroturystyka, usługi, gastronomia, etc.

Szczególnie ważne jest polepszenie komunikacji w postaci ścieżki rowerowej łączącej dwa przejścia graniczne: Krajnik / Schwedt z Osinowem / Hohenwunzen, oraz dalej jadąc w kierunku mostu w Siekierkach.

Ce-dynia na okrągło to konsekwentna promocja miejsca w dwóch miastach: Szczecinie i Berlinie. Zapraszając mieszkańców na wydarzenia, zachęcając do odwiedzenia Cedyni nad Odrą.  To też tworzenie własnych produktów regionalnych. Przez lata, na przygranicznym rynku mieszkańcy gminy spotykają się z sąsiadami zza Odry, następuje wymiana kulturowa i społeczna. Jest to autentyczne porozumienie między Polakami i Niemcami, trwające ponad 20 lat. Otwarcie granic jeszcze bardziej zintensyfikowało te kontakty.

Dynia z Cedyni

Uprawa dyni w tym regionie do tej pory polegała na wysiewie nasion importowanych. Zaproponowaliśmy, by nasiona pochodziły ze wzgórz cedyńskich. W maju tego roku, mieszkańcy posadzili nasiona dyni z ubiegłorocznych zbiorów, by stworzyć swój własny produkt regionalny. Jesteśmy świadkami tworzenia się nowej tradycji. Mieszkańcy poczuli się twórcami tego wydarzenia historycznego, posadzili swoje dynie. Im więcej dyń posadzimy tym większą siłę będzie miała marka. Dlatego też ważne jest, aby konsekwentnie rosła liczba zaangażowanych mieszkańców w ideę sadzenia dyni, wszelkich gatunków i rodzajów. Sprzyja nam jeden cel: mieć jesienią pierwszy efekt, własny produkt: dynię z Cedyni. Ale to pierwszy krok.

Festiwal Dyni

Następnym jest utworzenie cyklicznego wydarzenia, które powinno odbywać się  w centrum - na rynku w Cedyni. Jest to jeden z nielicznych rynków położonych tak malowniczo.  Powinny też pojawić grupy artystów, które zaprezentują muzykę ludową i rzemiosła.  Wydarzenie skierowane dla promocji 4 regionów, ma za zadanie wychodzić ponad gminne granice. Cedynia ma być widoczna w województwie zachodniopomorskim, jak również Meklemburgii,  Brandenburgii i województwie lubuskim.
Promując smaki regionów, spinamy Europę, zapraszając cały świat. Naszym celem jest, by w niedługim czasie Cedynia na okrągło stała się ważnym miejscem na mapie Europy dla producentów produktów regionalnych. Tak cykliczne, coroczne spotkania w Cedyni z produktami regionalnymi i ekologicznymi może stać się atrakcją tego regionu. A dla producentów ważnym wydarzeniem. Wydarzeniem towarzyszącym powinno być coroczne seminarium pod hasłem Marketing produktu lokalnego.
Oprócz wydarzeń wokół produktów żywnościowych, gmina w powinna też postawić na rzemiosło artystyczne. Popularne w wielu miejscach spotkania z twórcami, może tutaj rozwinąć odpowiednich naśladowców. Unia Europejska stawia na kreatywność, dlatego też warto propagować przemysł kreatywny – inspirując najmłodszych w tworzeniu. Nie zapominając też o osobach starszych.

Trzeba posadzić, aby zebrać zbiory. Trzeba tworzyć, aby pozostawić dzieła.

Dlatego też mamy zbierać produkty regionalne jesienią i tworzyć własne produkty ze znakiem Cedynia na okrągło. Podczas festiwalu będziemy prezentować kuchnię ekologiczną, ze zdrową żywnością. Będziemy mogli też spotkać się ze specjalistami dietetykami i lekarzami specjalistami. Poznamy też tajniki kuchni cedyńskiej, co roku będziemy zapraszać mistrzów kuchni, tworząc kolekcję do książki kucharskiej z Cedyni. Pewnie w przyszłości książka kucharska będzie okrągła.

Liczymy też na inicjatywę mieszkańców gminy Cedynia,  bez Was nie powstanie marka. Każdy może ją tworzyć, od posadzenia dyni w swojej cedyńskiej ziemi. Osobiste zaangażowanie w wykonanie własnych produktów lub potraw z dyni przyniesie widoczne efekty i wzmacnia nasza markę. Zupa dyńska, przetwory: mus dyniowo-jabłkowy, dżem z dyni, dynia pieczona z boczkiem, ciasto  z dynią. Ogłosimy konkursy na najlepsze produkty z Cedyni. W planach mamy też warsztaty polsko-niemieckie na temat jesiennych dekoracji dla domu i stołu .

Wykorzystamy kasztany, dynię i liście. Oczywiście też i wrzosy, dalie, jarzębiny. Wszystko to spowoduje, że Cedynia będzie jeszcze bardziej magicznie wyglądała dla nas i naszych gości.

Do zobaczenia 17 października na Festiwalu Dyni w Cedyni!

Andrzej Łazowski
Prezes Stowarzyszenia Czas Przestrzeń Tożsamość

W maju siejemy dynie!

zobacz także: CEDYNIA NA OKRĄGŁO.Biuletyn Informacyjny Gminy Cedynia
http://www.cedynia.pl/19-galerie-i-multimedia/121-biuletyn-informacyjny-gminy